Catatan : Ini merupakan pengulisan pengalaman menyertai KLD Tunas Samudera Voyage 385 / 19 oleh Suria Sipon, salah seorang Pemegang Emas ARPRM - DofE 2016 dari Persatuan Belia G2 Felda Pemanis. Suria, bersama Azahari Abdullah (Pemegang Emas ARPRM - DofE 2017 dari G2) adalah dua orang yang dipilih KBS dari G2 bersama - sama keseluruhan 24 orang untuk pelayaran tersebut.
Kredit Gambar dan Video : Terima kasih kepada penyumbang, team KLD Tunas Samudera Voyage 385 / 19, Suria Sipon dan Azahari Abdullah sendiri.
SAMUDERA
DIBELAH , PENGALAMAN DIPAHAT
KLD
TUNAS SAMUDERA VOYAGE 385/19
Lumut-Langkawi-Pulau
Beras Basah-Pulau Pangkor-Lumut
Pada penulisan ini ,
saya Suria Binti Sipon juga mewakili pihak Mohd Azahari Bin Abdullah akan
menceritakan setiap detik kenangan yang indah dan manis sepanjang menjadi salah
seorang daripada 24 peserta yang datang daripada seluruh Malaysia berjaya
terpilih mengikuti Program Jati Diri Kapal Layar Diraja Tunas Samudera Voyage
Siri 385/19. Saya dan Mohd Azahari Bin Abdullah terpilih mewakili Persatuan
Belia G2 Felda Pemanis. Sebagai
perkenalan , saya adalah seorang gadis yang merupakan anak jati Felda Pemanis ,
Segamat Johor. Kini saya berumur 22 tahun dan sedang belajar dalam Ijazah Sains
Kemasyarakatan (Ekonomi) di Universiti Sains Malaysia (USM).
Saya merupakan
salah seorang belia yang bergiat aktif dalam Persatuan Belia G2 Felda Pemanis.
Persatuan ini banyak memberikan jasa pada pembangunan hidup dan pencapaian diri
saya. Saya telah mencapai Tahap Emas dalam Anugerah Remaja Perdana @ The Duke
of Edinburgh International Awards pada tahun 2016 dimana saya adalah wanita
pertama yang berjaya dihasilkan oleh Persatuan Belia G2. Saya telah memohon
program KLD Tunas Samudera ini di bawah nama Persatuan Belia G2 Felda Pemanis
ini. Selain tentang diri saya , Mohd Azahari Abdullah rakan saya juga adalah
pelajar daripada IKBN yang kini berumur 20 tahun dan sedang melakukan latihan
industri di Shah Alam. Perlayaran Voyage kali ini adalah Lumut-Langkawi-Pulau
Beras Basah-Pulau Pangkor-Lumut.
Ini adalah kali ke 3 dan peserta ke 3 dan ke 4 dari G2 ke KLD Tunas Samudera.
Sejarah
Kapal Layar Diraja Tunas Samudera
Kewujudan Kapal Layar
Diraja telah dihasilkan atas idea oleh YAB Perdana Menteri Malaysia yang keempat, Tun
Dr Mahathir Bin Mohamad pada tahun 1988. Beliau telah melihat bahawa anak muda
ketika itu agak kurang hala tuju. Maka beliau mengumumkan bahawa Kementerian
Pendidikan bagi pihak Kerajaan Malaysia dengan Kerajaan British telah bersama
bersetuju untuk membiayai pembinaan sebuah kapal layar latihan. Kapal layar ini
akan dikendalikan dan diselenggara oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)
bagi pihak negara untuk faedah belia negara dan pelatih TLDM.
Pembinaan kapal ini
telah dimulakan pada November 1988 di Brooke Yacths Internatonal Ltd. Lowestoff
Suffolk di United Kingdom. Kapal layar latihan ini telah diberi nama Kapal
Layar Diraja TUNAS SAMUDERA dan ditauliahkan pada 15 Oktober 1989.
Istiadat penyerahan
Kapal Layar Diraja TUNAS SAMUDERA telah dizahirkan bersama oleh Duli Yang Maha
Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agung yang ke-9 dan Her Majesty Queen
Elizabeth II di Pangkalan TLDM Lumut pada 16 Oktober 1989 dengan penuh adat
istiadat Tentera laut.
Kapal Layar Diraja Tunas
Samudera merupakan satu-satunya kapal
layar yang ada di Malaysia. Kapal layar latihan ini diwujudkan bertujuan untuk
memberi peluang kepada para belia dan beliawanis negara mengikuti latihan
pelayaran dan belajar kemahiran asas berkaitan pelayaran , mengenali dan menghayati
serba sedikit tentang warisan maritim di samping menimba pengetahuan tentang
kapal dan sebagainya. Program ini juga bertujuan meningkatkan kualiti
kepimpinan belia , disiplin dalam diri belia serta sifat ukhuwah yang sejahtera
di kalangan belia. Pendedahan kepada ilmu pelayaran seperti navigasi, kaji
cuaca dan ilmu kelautan yang diberikan melalui program ini seterusnya akan
melahirkan belia dan beliawanis yang berketrampilan dari segi jasmani, emosi,
rohani dan intelek.
4 Mac 2019
Perjalanan saya bermula
dari Pulau Pinang seawal jam 7 pagi menaiki bas ekspress ke Terminal Amanjaya,
Ipoh, Perak. Rakan saya pula Azahari memulakan perjalanan daripada Felda
Pemanis dan bergerak dengan peserta lain dari Pejabat Kementerian Belia &
Sukan di Putrajaya. Setibanya di Amanjaya, Ipoh ,Perak , rakan saya membantu
saya ke Jabatan Belia & Sukan Negeri Perak dan sampai di sana jam 10pagi.
Jam 1petang , rakan-rakan KLD Tunas Samudera yang bergerak dari Putrajaya tiba
di Jabatan Belia & Sukan Negeri Perak. Seterusnya kami meneruskan
perjalanan ke Kem PLKN Terkok , Sungai Siput , Perak dan tiba di sana di jalan
keluar Kem PLKN sekitar jam 2:30petang. Sesuatu yang menyeronokkan sangat
apabila peserta perempuan diarahkan untuk menaiki kereta Hilux untuk sampai ke tapak
utama Kem PLKN Terkok. Setibanya di sana , aktiviti dimulakan dengan perasmian
Kem Orientasi ( Pre Depart ) yang dirasmikan oleh Puan Nor Amalina Binti
Kholidi sebagai Ketua untuk projek Program Jati Diri Kapal Layar Diraja Tunas
Samudera Voyage 385/19. Kami juga diberikan sedikit taklimat tentang perjalanan
dan pergerakan sepanjang kem orientasi berjalan.
Seterusnya aktiviti kami
dimulakan dengan sesi suai kenal atau ‘ice-breaking’ antara para peserta , kem
komanden dan para jurulatih. Kami dipecahkan kepada 3 kumpulan yang diberi nama
Awasan Biru , Awasan Putih dan Awasan Merah. Kami juga diberikan barang amanah
iaitu ‘Bouyancy Aid’ seorang dapat satu dan perlu menjaga ia seperti suami dan
isteri kami.
Aktiviti diteruskan
dengan ujian kecergasan. Antara ujiannya ialah berlari sejauh 2.4KM , Bangkit
Tubi , Sit-up , dan Lompat Bintang Kiraan 3.
Antara kenangan yang
menyentuh hati saya di awal program ini adalah ketika larian 2.4KM. tiada
seorang pun peserta yang akan berasa ketinggalan di belakang kerana kami saling
memberikan semangat antara satu sama lain walaupun baru sahaja kenal.
Seterusnya kami di bawa
ke sungai yang berdekatan dengan tapak Kem PLKN dan diminta berendam di dalam
air sungai sambil makan cekodok lebihan makanan minum petang dengan nikmatnya.
Selain itu kami juga diminta untuk berguling-guling seberapa banyak dan jauhnya
sehingga ramai yang berasa pening-pening seperti mabuk laut. Cara untuk
menghilangkan pening setelah berguling adalah bangun dan terus pandang atas
sambil lompat dan lompat sehingga kurang berasa pening. Aktiviti berguling ini
adalah bagi menyediakan peserta bagaimana harus tangani rasa mabuk laut jika
berada di atas kapal.
Seterusnya kami balik ke
tapak kem dan aktiviti diteruskan dengan bangkit tubi (Push-up). Push-up akan
wajib dilakukan oleh semua peserta tidak kira dimana dan sedang buat apa. Ia
perlu dilakukan sekiranya jurulatih menyebut perkataan “Kapal Karam” , maka
kami perlu Push-up sebanyak 10 kali. Selain itu , jika jurulatih menyebut
perkataan “Kapal Senget” , semua peserta perlu bertanya kembali “ Belah mana?”
dan jurulatih akan menjawab belah ‘Starboard’(kanan) atau ‘Port’(kiri) dan kemudian lakukan
push-up sebanyak 10 kali. Tidak ketinggalan , kami di arah untuk sambung
berguling di atas padang sebanyak yang mungkin. Kenangan ketika ini adalah
apabila saya sudah sangat pening dan tidak daya lagi untuk berguling namun
diminta untuk berguling juga walaupun pening. Pertama kali dalam hidup
sepanjang perkhemahan yang saya pernah pergi dan aktiviti dia membuatkan saya
menitis air mata kerana saya memang sudah berasa sangat tak berdaya untuk
teruskan berguling tetapi perlu berguling juga. Ketika itu , rakan-rakan yang
baru sahaja saya kenali membuatkan saya tersentuh apabila mereka memberikan
saya semangat yang sangat kuat dan membantu saya untuk bangun semula dan
berusaha untuk lompat bagi hilangkan rasa pening. Namun saya masih
pening-pening sehingga muntah. Mereka tetap membantu saya. Rakan-rakan lain
juga Azahari yang pening sehingga muntah juga turut dibantu dan terus menerus
diberikan kata-kata semangat. Aktiviti ini sangat menguji mental dan fizikal
kami lebih-lebih lagi emosi kami.
Menjelang malam ,
aktiviti diteruskan dengan taklimat daripada ketua jurulatih kami iaitu “Pak
Long” nama gelarannya. Taklimat ini mendedahkan kepada peserta tentang
bagaimana Kapal Layar Diraja Tunas Samudera wujud dan bagaimana ia menjadi
platform yang amat bagus untuk belia dan beliawanis sejak ia wujud di perairan
Malaysia. selain itu , kami diperkenalkan dengan lagu rasmi anggota Tentera
Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan setiap peserta perlu menghafal lagu tersebut
dan menyanyikannya di hadapan Pak Long.
Lirik Lagu Samudera Raya :
Semboyan angkatan laut kita
Di samudera raya
Menjaga pantai ibu pertiwi
Dari angkara murka
Dari barat sampai ke timur
Itulah pantai Malaysia
Tiap saat berjaga
Di tengah samudera raya
Perwira dan satria
Angkatan laut diraja
Tepat jam 12.30malam ,
aktiviti kami diteruskan dengan aktiviti yang diberi nama “Look-Out”. Aktiviti
ini adalah berjalan di dalam hutan yang sangat gelap dan ditinggalkan
berseorangan tanpa teman dengan jarak yang ditentukan oleh jurulatih kami atau
lebih mesra dipanggil “Leading”. Kami ditinggalkan berseorangan sehingga
sekitar jam 2 atau 2:30 pagi atau pun sekitar 2 jam lebih. Aktiviti ini sangat
menguji mental dan jiwa kerana ia melatih kami agar mengatasi rasa takut berada
dalam hutan yang gelap serta belajar untuk mengenali isyarat yang terdapat
dalam hutan contohnya isyarat jika tempat itu ada binatang atau haiwan liar ,
kita akan dapati kurang bunyi serangga kecil seperti cengkerik.
Ketika ini juga
, ia menguji keimanan kita di mana apa jadi sekalipun kita perlu berserah kepada
Allah S.W.T. tetapi ada juga perkara kelakar ketika itu, saya sedang syok
duduk diam sambil menikmati keindahan bintang di langit , saya tahu Leading
sedang berjalan untuk pantau peserta. Walaupun mereka berusaha untuk berjalan
tanpa ada bunyi tetapi tetap boleh tahu itu adalah Leading. Yang kelakar
apabila mereka cuba untuk menakutkan saya dengan membuat bunyi bisikan di tepi
telinga. Tanpa rasa takut , saya rasa seperti mahu gelak sekuatnya tetapi kawal
dalam hati.
Selesai ‘Look-Out’ ,
kami perlu berjaga malam melakukan Night Duty mengikut giliran awasan dari jam
3pagi sehingga 6pagi. Ketika ini , kami perlu melaporkan tentang keadaan
sekeliling setiap setengah jam sekali kepada kem komanden.
5
Mac 2019
Jadual diteruskan dengan
bangun pagi , solat subuh , sarapan dan seterusnya melakukan senaman pagi.
Selesai itu , aktiviti kami diteruskan dengan ‘Latihan & Kemahiran
Orienteering’ (aktiviti merentas hutan ,latihan pandu arah dan abseiling).
Setiap seorang daripada kami diminta melakukan aktiviti Abseiling sekitar
ketinggian 3 tingkat bangunan. Sambil menunggu giliran , setiap seorang diminta
menyanyikan lagu Samudera Raya sekali lagi di hadapan Pak Long. Aktivitii
ketika ini juga menguji kekuatan fizikal kita kerana memerlukan semangat yang
kuat untuk fizikal kaki dan tangan yang kuat. Aktiviti habis sekitar jam 12
tengahari. Ketika ini juga lah saya mendapat nama gelaran ‘Jawa’ oleh Pak Long
kerana mendengar nama penuh saya ketika melaporkan sebelum hendak turun
Abseiling.
Selepas itu kami makan
tengahari dan bersiap untuk bergerak ke Intan Suraya Training Camp atau lebih
dikenali berdekatan dengan Chenderoh, empangan hidroelektrik pertama di
Malaysia/Asia Tenggara dan tiba di sana sekitar jam 2.00 petang. Kemudian kami
solat Jamak Zohor dan Asar secara berjemaah di sana. Aktiviti seterusnya adalah
Taklimat CPR / Save & Rescue. Ketika ini kami diajar tentang cara-cara
melakukan CPR dan etika dalam melakukan CPR. Kami juga didedahkan dengan
tanggungjawab sebagai individu apabila berlaku kecemasan di depan mata dan apa
perlu dilakukan. Selesai itu , kami diajar pula tentang Kompas. Kami di ajar
bagaimana untuk membaca dan menggunakan kompas lebih-lebih lagi jika berada di
dalam hutan. Paling menyeronokkan adalah ketika pertandingan membaca kompas
antara awasan. Kami diminta membaca kompas dengan cepat kerana perlu bersaing
antara awasan dalam keadaan pelbagai posisi badan seperti menelentang dan
sebagainya. Pertandingan ini dimenangi oleh kumpulan Awasan Biru.
Seterusnya aktiviti air
iaitu ‘Water Confident’ dan ‘River Flouting’. Ketika aktiviti ‘Water Confident’
, kami diberi taklimat oleh Pak Long tentang cara-cara apungan dalam air , cara
menguji keselesaan dan fungsi ‘Bouyancy Aid’ atau lebih popular dikenali
sebagai Life Jacket. Kami juga didedahkan cara berpaut secara berkumpulan jika
berada di tengah sungai.
River Flouting pula membawa
kami meredah empangan sejauh kira-kira 1KM dari tapak rekreasi empangan. kami
perlu berlari anak ke checkpoint pertama sekitar 500meter dan kemudian berenang
secara bersendirian ke tempat utama berkumpul. Kali kedua , kami berlari anak
ke checkpoint kedua sekitar 1KM jauhnya. Kemudian kami masuk ke dalam air dan
perlu berpaut dan ‘floating’ secara berkumpulan sambil di awasi oleh Leading
dan Pak Long. Sehingga separuh jarak , kami dilepaskan untuk belajar dan
praktikkan bagaimana membawa orang sakit ketika terapung di dalam air iaitu
dengan membuat barisan keretaapi dan kaki orang belakang diletakkan di atas
dada orang hadapan kemudian tangan dijadikan pendayung untuk terus bergerak.
Selepas itu , kami dilepaskan untuk berenang sendirian sambil berlumba untuk
sampai ke tempat berkumpul tadi. Kenangan ketika ini adalah , pertama kali saya
yakin untuk berenang sendirian tetapi masih memerlukan Life Jacket. Ketika ini
, berenang Nampak mudah , tapi sebenarnya ia sangat memerlukan kekuatan mental
dan fizikal juga kerana perlu mengawal rasa panik dan mengawal tangan dan kaki
untuk terus bergerak walaupun penat. Selesai aktiviti air , kami terus bergerak
pulang semula ke tapak Kem PLKN Terkok. Tidak boleh dilupakan ketika ini adalah
kenangan bersama kesemua peserta perempuan. Perjalanan pergi dan balik kami
dari Kem PLKN Terkok ke Empangan adalah menaiki belakang Hilux. Melalui Highway
, namun tiada rasa gerun buat kami apabila nikmatnya angin kuat serta sepanjang
perjalanan juga kami bermain ‘simple game’ antara kami sambil bergelak tawa
yang tak kering gusi dibuatnya.
Aktiviti malam
diteruskan dengan perkongsian pengalaman Leading Azam yang pernah menyertai
Voyage sebelum ini dan mendapat anugerah peserta terbaik. Leading Azam juga ada
selitkan pengajaran jika berlaku kecemasan di depan mata.
Selesai perkongsian itu
, aktiviti diteruskan dengan Leading Am. Leading mengendalikan slot belajar
‘Ikatan Tali’. Kami didedahkan dengan 10 jenis ikatan tali serta fungsinya yang
tersendiri. Pada slot ini , perlukan tahap kepekaan dan ingatan yang tinggi
kerana Nampak mudah untuk mengikat tali tetapi sebenarnya tidak bagi mereka
yang tidak mahir dalam ikatan tali.
Selesai itu , sesi
diteruskan dengan Pak Long. Sesi ini adalah paling mendebarkan kerana salah
seorang daripada kami yang lahir pada bulan mac kena prank. Kami dipanggil nama
setiap seorang untuk diserahkan sehelai Tshirt rasmi daripada KBS dan sebuah
beg. Nama yang tidak dipanggil bermakna tidak layak untuk menyertai Pelayaran
KLD Tunas Samudera. Ketika itu , alangkah sedih amat kerana peserta itu adalah
salah seorang daripada kumpulan saya sendiri iaitu Awasan Putih. Namun nilai
yang saya dapat ketika itu adalah kesemua peserta saling memberikan sokongan
dan kata-kata baik serta mempunyai sifat empati dalam diri semua peserta. Namun
, akhir kata yang saya boleh katakan adalah , itu semua adalah prank untuk
peserta tersebut kerana dia lahir pada bulan mac. Peserta yang kena prank itu
keesokannya menyertai kami seperti biasa ke Lumut dan sehingga ke akhir program
KLD Tunas Samudera.
Jam 12 malam , kami
meneruskan aktiviti dengan ‘Look Out’. Sama seperti malam pertama , kami
ditinggalkan berasingan dengan jarak yang ditentukan oleh jurulatih yang
mengawasi kami. Kami ditinggalkan selama 2 jam. Ketika ini , kekuatan mental
dan jiwa sudah sedikit lebih kuat daripada malam pertama kerana melatih minda
dengan sesuatu yang positif serta sentiasa berzikir.
Selepas aktiviti ‘Look
Out’ , kami pulang ke tapak kem dan tidur untuk mendapatkan rehat secukupnya.
Night Duty mengikut giliran awasan daripada jam 3pagi sehingga jam 6 pagi
dijalankan seperti biasa.
6 Mac 2019
Seawal jam 6 pagi semua
peserta bersiap , solat Subuh berjemaah dan sarapan. Sekitar jam 8:00pagi semua
peserta sudah menaiki bas untuk meneruskan perjalanan ke Pengkalan Tentera Laut
Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut. Sekitar jam 10 pagi kami tiba di Lumut dan
kami terus diserahkan oleh pihak KBS kepada pihak TLDM yang bertugas di Kapal
Layar Diraja Tunas Samudera. Kami difahamkan seramai 29 orang pegawai TLDM yang
akan mengendalikan kapal dan sepanjang perlayaran dengan peserta Voyage 385/19.
Aktiviti di atas kapal dimulakan dengan taklimat daripada Bosun 2 iaitu Tuan
Muhamad Sadri Bin Sakdin TLDM. Kami diberi taklimat tentang jadual sepanjang
perlayaran. Di atas kapal dipecahkan semula kepada kumpulan baru iaitu Awasan
Putih , Merah dan Biru. Selepas itu ,
kami diberikan set lengkap rasmi sepanjang pelayaran. Kami diberikan 3 helai
Tshirt KLD Tunas Samudera , sehelai
seluar , topi KLD dan sepasang glove setiap seorang mengikut awasan
masing-masing.
Selesai pembahagian kumpulan dan baju , kami diminta untuk
memakai harness. Harness perlu dipakai sepanjang masa berada di kapal. Selepas
memakai harness , kami diberi taklimat tentang keselamatan sepanjang berada di
atas kapal. Kami diberi peluang untuk memanjat ‘Rat Line’ sehingga ke level
Layar Course sambil di awasi oleh pegawai TLDM yang bertugas. Sambil menunggu
giliran untuk memanjat , kami telah diajar cara bagaimana untuk mengemaskan
tali layar yang telah dibuka atau dalam bahasa kapal “make up the line”. Selesai
sesi memanjat , kami diberi tempoh yang singkat untuk terus tukar baju dan
seluar rasmi KLD Tunas Samudera kerana ada sesi bergambar dan rakaman video
untuk memori yang akan diupload di laman media sosial. Selesai sesi bergambar ,
kami diminta untuk tukar baju lagi kepada baju awasan masing-masing.
Di atas kapal , waktu
makan adalah 6 kali sehari iaitu sarapan , minum pagi , makan tengahari , minum
petang , makan malam , dan minum malam. Dalam kapal sudah mempunyai Chef yang
akan menyediakan makanan yang sangat sedap dan berkhasiat kerana mereka perlu
memastikan setiap anak kapal mendapat makanan yang sihat setiap hari. Mereka
yang kurus pun boleh jadi gemuk jika lama-lama duduk atas kapal. Hehe.
Aktiviti malam kami
adalah secara berkumpulan mengikut awasan. Kami perlu mencipta moto , logo dan
‘War Cry’ kumpulan dan kesemua itu perlu dipersembahkan kepada crew sebelum
dilepaskan untuk tidur. Sambil itu , kami diberikan ‘Life Jacket’ dan Sleeping
Bag seorang satu. Sehingga jam 11:30 malam , kami dilepaskan untuk berehat dan
tidur. Di dalam Mass (bilik tidur) hanya terdapat 6 tempat tidur untuk peserta
dan pegawai-pegawai TLDM wanita yang turut serta berlayar. Jadi tidak cukup
untuk semua peserta tidur di dalam mass. Ruang sahaja sudah dipenuhi dengan
beg. Jadi peserta diberikan sleeping bag adalah kerana dibenarkan untuk tidur
di Upper Deck tetapi mesti berasingan lelaki dan perempuan. Ketika ini , tidur
berbawahkan layar kapal adalah perkara paling indah dan nyaman dengan angin
malam sepoi-sepoi bahasa. Sebelum tidur boleh ‘stargazing’. Tidur beramai-ramai
di Upper Deck memang perkara yang sangat menyeronokkan. Lebih indah daripada
tidur atas katil di dalam mass (bilik tidur).
7
Mac 2019
Seperti biasa seawal jam
6pagi semua crew dan trainee bersiap , solat subuh berjemaah dan sarapan pagi.
Selesai sarapan semua crew membuat persiapan untuk berlayar. Semua peserta
diminta memakai harness dan peserta dilatih untuk memanjat ‘Rat Line’ sehingga
level Layar Course. Selesai aktiviti memanjat. Jam 10pagi , Kapal Layar Diraja
Tunas Samudera memulakan perlayaran. Kami telah didedahkan serba sedikit
tentang prosedur untuk berlayar. Tali-tali penting kapal yang perlu ditarik dan
memerlukan banyak tenaga anak kapal. ketika kapal layar bergerak , bagi
menghormati kapal-kapal lain yang berada berdekatan , seorang anak kapal akan
meniup wisel ‘Piping’ untuk berkomunikasi sebagai isyarat kepada kapal lain.
Apabila mendapat isyarat , di situ kami dapat saksikan bahawa kesemua anak
kapal dan pegawai TLDM yang berada berdekatan perlu berdiri sedia dan memberi
tabik hormat kepada kapal yang sedang berlayar. Kami yang berada di atas kapal
layar juga disusun mengelilingi tepian kapal bagi memberi tanda hormat kepada
kapal lain. Acara ini perlu dilakukan setiap kali kapal hendak berlayar dan
kapal hendak berlabuh di jeti TLDM.
Bermulanya perlayaran ,
maka bermulalah aktiviti kami di atas kapal yang lebih spesifik. Kelas pertama
kami adalah kelas pengenalan layar. Terdapat banyak layar yang perlu kami
kenali di atas kapal iaitu : KLD Tunas Samudera dilengkapi dengan layar ‘Fore
and Aft Rigged’ yang merangkumi layar tiga segi dan layar empat segi.
• Layar Tiga Segi
1.
Jib
2.
Fore Stay Sail
3.
Main Stay Sail
4.
Top Gallant Stay Sail
• Layar Empat Segi
1.
Main sail
2.
Course
3.
Top Sail
4.
Top Gallant
• 5 layar tambahan
1. Drifter
2.
Storm Sail
3.
Tri Sail
4.
Main Gaff Top Sail
5.
Fisherman
Seterusnya
kelas berkaitan ‘Order Layar’ pula.
Kami diajar berkaitan cara-cara gerak kerja apabila mendapat arahan untuk
membuka dan menggulung layar. Setiap anak kapal yang akan mengetuai order layar
mesti mengenali kesemua jenis layar dan mengingati tali yang berfungsi sebagai
‘STBD Sheet’ , ‘Port Sheet’ dan ‘Furling Line’ kepada layar. Order layar akan
dilakukan apabila mendapat arahan daripada Pegawai Laksana 1 iaitu Lt Kdr
Muhammad Thomas Angom bin Abdullah TLDM (XO 1) dan Pegawai Laksana 2 iaitu Lt
Kdr Mohd Fared bin Mohd Arif TLDM (XO 2). Mereka akan memberikan arahan layar
mana akan dibuka atau digulung dan mereka akan menyebut nama orang yang akan
ketuai order layar dengan anak kapal yang lain. Saya akan lebih perincikan
order layar :
Contoh
situasi pertama
: order layar untuk membuka layar (Set
layar). Saya sebagai trainee terpilih untuk memberi order layar. Contoh ini saya
akan gunakan layar segi tiga ‘Main Stay Sail’. Dalam situasi ini saya hanya
menggunakan ahli kumpulan daripada Awasan Putih kerana saya daripada kumpulan
ini.
XO 2 : White Watch ,
standby to set the main stay sail to STBD. Trainee Suria , report when you are
ready.
Ketika ini apabila sudah
mendapat arahan , saya terus kenalpasti layar dan menyusun anak kapal. Seorang
atau dua orang pada tali yang perlu check (lepaskan). Tali yang perlu check
adalah pada tali bahagian Port Sheet dan Furling Line. Dan perlukan ramai anak
kapal pada tali bahagian ‘STBD Sheet’ kerana tali bahagian ini perlu di ‘heave’
iaitu Tarik sehingga lah layar dibuka dengan cantik dan kemas. Apabila sudah
selesai semua susunan anak kapal dengan pantas dan teratur , Trainee yang disebut
nama tadi perlu Tanya dulu pada kesemua anak kapal adakah mereka sudah bersedia
dan kemudian jika sudah bersedia , laporkan pada XO 2.
Trainee Suria : White Watch ,
are you ready ?
Team : Ready, Sir.
Trainee Suria ( Report to XO 2 )
: White Watch are ready sir.
XO 2 : Very Good. Set the main
stay sail to STBD.
Trainee Suria : White Watch ,
standby to set the main stay sail to STBD.
Trainee Suria : Off-Turn (
maksudnya buka ikatan tali pada pin ).
Team : Off-Turn. (jawab balik
arahan leader)
Trainee Suria : Checking in the
Port Sheet and Furling Line. Heaving in the STBD sheet.
Trainee Suria : Two-Six
Team : Heave
*Two-Six , Heave. Order akan
diulang sehingga layar dibuka dengan sempurna.
Trainee Suria : Well ~
Team : Well ~
Trainee Suria : Main Stay Sail
well Sir. ( Report to XO 2)
XO 2 : Very Good. Take turn and
make up all line handsomely.
Trainee Suria : Take turn and make up all line
handsomely. ( give order to team )
Situasi
2 : Menggulung Layar.
XO 2 : White Watch , standby to
furl the Main Stay Sail. Trainee Suria , report when you are ready.
*susun team seorang pada STBD
dan Port Sheet. Ramai pada tali Furling line.
Trainee : White watch , are you
ready ?
Team : Ready , Sir.
Trainee : White watch are ready
Sir. ( Report to XO 2 )
XO 2 : Very good. Furl the Main
Stay Sail.
Trainee Suria : White watch ,
standby to furl the Main Stay Sail. Off-turn.
Team : off-turn.
Trainee Suria : checking in the
Port and STBD Sheet. Heaving in the furling line. Two-Six…
Team : Heave
*order Two-Six , Heave antara
leader dengan team akan berulang sehingga layar selesai digulung dengan sempurna.
Trainee Suria : well ~
Team : well ~
Trainee Suria : Main Stay Sail
well sir. ( report to XO 2 )
XO 2 : Very good. Take turn and
make up all line handsomely.
Trainee Suria : Take turn and
make up all line handsomely ( order to team ).
Selesai
kelas berkaitan ‘Order Layar’. Praktikal layar dilakukan untuk semua awasan.
Sekitar
jam 3petang , kelas belajar ikatan tali pula serta fungsinya.
Aktiviti Ikatan Tali – Terdapat 10 jenis
ikatan yang telah dipelajari :
1) Bowline – Tali penyelamat
2) Figure of Eight – Mematikan
hujung tali
3) Sheet bend – Menyambung tali
tak sama besar
4) Reef knot – Menyambung tali
sama besar
5) Stopper – Menahan tali yang
ada tekanan supaya tali yg hendak ditarik tidak bergerak
6) Clove hitch – Ikatan pada
tiang (tiada telinga)
7) Slip clove hitch – Ikatan
pada layar (Ada telinga)
8) Fisherman – Ikatan pada mata
pancing
9) Rolling hitch – Ikatan di
ikat pada tali lain untuk menegangkan tali
10) Round turn and two half
hitch – Ikatan pada pelampung
Jam
6 petang , kami melakukan aktiviti senaman petang iaitu Zumba. Diketuai oleh LK
II JJM Muhammad Fitri bin Mohd Arman TLDM (PTI Fitri) dan LK II JJM Georgina
Anak Hilary TLDM (PTI Gina). Kesemua anak kapal perlu turut serta dengan
aktiviti zumba. Aktiviti zumba akan dilakukan setiap petang di kawasan Upper
Deck kapal. Walaupun kawasan agak terhad tetapi kesemua anak kapal berzumba
dengan sangat seronok.
Jam
7 kami makan malam dan solat maghrib berjemaah. Menjelang
malam aktiviti kami adalah sesi suai kenal atau ice-breaking antara peserta
Voyage dengan staff-staff kapal. Ketika ini juga kami lebih kenal jawatan bagi
staf-staf kapal.
Jam
11:30malam. Kami dilepaskan untuk tidur di bawah layar dan langit malam yang
indah lagi nyaman. Sambil kapal masih bergerak berlayar ke Langkawi. Bagi yang
Night Duty , mereka perlu berjaga selama 2 jam mengikut giliran awasan. Ketika
Duty , ada 3 tempat yang perlu di awasi iaitu Foxsol , Bridge/ Wheel , dan
Enjin. Paling seronok bahagian wheel kerana berpeluang untuk bawa kapal jika
belum Anchor. Bahagian enjin hanya perlu pantau dan check suhu. Agak panas di
situ kerana enjin. Bahagian Foxsol pula perlu sentiasa diawasi keadaan
sekeliling kapal walaupun jauh. Pada malam itu , laut agak bergelora dan angin
agak kuat. Ketika tidur , saya dapati ada crew kapal yang perlu Tarik tali
untuk menggulung layar di tepi saya dek kerana angina yang kuat.
8 Mac 2019
Wakie-Wakie,
rutin pagi seperti biasa. Kapal Layar Diraja Tunas Samudera tiba di perlabuhan
jeti Langkawi sekitar jam 9 pagi. Kami bersarapan lambat sedikit dari waktu
biasa kerana perlu mengikuti prosedur kapal untuk berlabuh iaitu bersedia
setiap anak kapal berada di sekeliling Upper Deck untuk memberikan tanda hormat
sambil berdiri sedia. Akan ada tiupan wisel ‘Piping’ sepanjang kapal berlayar
di perlabuhan. Anak kapal juga perlu bersedia untuk melemparkan tali untuk
kapal berpaut kemas pada jeti. Akan ada pegawai TLDM yang sedia menunggu di
jeti untuk membantu kapal berlabuh dengan sempurna. Setibanya kapal di tepi
jeti , sauh kapal pun dijatuhkan. Di jeti Langkawi , tidak tersedia laluan
tangga dari kapal terus naik ke jeti. Jadi, kapal perlu menggunakan Braw
(tangga sementara) untuk laluan sepanjang kapal berlabuh di jeti Langkawi.
Sambil itu , anak kapal lain perlu memasang Awning (canvas untuk mendapatkan
tempat redup di Upper Deck). Untuk memasang Awning , dari awal sebelum mula
berlayar lagi pegawai TLDM yang bertugas sudah mengajarkan cara-cara yang betul
untuk memasang dan membuka Awning kerana sepanjang program atau perlayaran ,
pelatih atau peserta yang akan buat sambil diawasi dan dibantu oleh beberapa
orang petugas kapal.
Selesai
urusan perlabuhan , baru lah kami bersarapan. Selesai sarapan , kami perlu
tukar baju biasa untuk aktiviti ‘Happy Hour’. Bunyi seperti sangat seronok kan?
Ya , sangat seronok walaupun sebenarnya definisi untuk Happy Hour adalah waktu
bekerja untuk cucian kapal. Kesemua anak kapal perlu bekerjasama mencuci kapal.
Pada waktu ini juga memberi peluang untuk pelatih lebih akrab dengan staff
kapal. Crew kapal akan simbah seluruh kawasan Upper Deck untuk dicuci , anak
kapal yang lain perlu berus mengikut urat lantai kapal agar lantai tidak rosak.
Ketika ini , kesemua anak kapal disimbah dengan air tanpa memikirkan basah
lokos semua.
Selesai
aktiviti Happy Hour , kami ada kelas Mengenal Barang dan Tali. Pada kelas ini ,
kami telah diberikan senarai spesifik barang yang perlu diingati oleh setiap
kumpulan tetapi kami diajar berkenaan semua barang yang ada di atas kapal.
Senarai yang diberikan kepada kami hanyalah sedikit nak dibandingkan jumlah
barang yang ada 1000 ke atas yang wajib diketahui oleh setiap anak kapal. Tali
juga banyak sangat yang perlu dikenali kerana setiap tali yang berada di atas
kepala memainkan peranan penting kepada layar. Setiap layar akan ada tali
mengikut nama layar tersendiri. Kami perlu menghafal barangan dan tali yang
diajar untuk pertandingan antara kumpulan awasan nanti.
Pada
petang jam 2petang , kami diberi kelepasan untuk keluar bersiar-siar di sekitar
Langkawi. Kami diminta untuk pulang ke kapal sebelum jam 10:30 malam. Kenangan
ketika ini adalah , kami semua sepakat untuk ke dobi membasuh baju yang kotor
dan hapak. Kesemua baju peserta dicampur dan kami berkongsi wang dan mesin
untuk membasuh baju di dobi. Ketika itu , baju peserta perempuan paling banyak
dan berat. Sungguh bertuah kerana ada peserta lelaki yang saling ambil berat
dan kesiankan peserta perempuan daripada terkesot angkat plastik-pastik
tersebut. Dari tempat kami diturunkan oleh bas Navy ke dobi agak jauh bila
berjalan kaki. Mujur ada lelaki KLD yang gagah lagi perkasa. Di dobi , kami
telah membuat keputusan untuk tidak berpisah dan bersiar bersama-sama. Jadi ,
kami sepakat untuk sewa van sebanyak 2 biji dan berkongsi duit untuk bayaran
sewa dan minyak. Kami telah bersiar-siar ke Pantai Chenang untuk saksikan
matahari tenggelam bersama serta membuat rakaman video memori. Selepas itu kami
ke Dataran Lang. di situ ada satu arca helang yang sangat besar dan adalah
tulisan Langkawi di hadapan helang tersebut. Selepas bersiar-siar , kami terus
menuju ke restoran untuk makan malam. Kenangan ketika ini adalah kami semua
sudah sangat lapar dan makanan lambat sangat sampai.
Ada beberapa orang
daripada kami yang order tomyam ayam kerana alahan pada seafood. Jadi tomyam
ayam sampai dulu. Kesemua daripada kami makanan beramai-ramai tomyam itu kerana
ingatkan itulah tomyam yang dipesan untuk kongsi beramai-ramai. Habis makan
tiba-tiba sampai tomyam mangkuk besar lagi. Kami terkejut kerana rupa-rupanya
tomyam untuk dikongsi beramai-ramai lambat sampai. Sayur kalian juga lambat
sampai. Disebabkan semua sudah kenyang , maka kami minta untuk bungkus sahaja.
Ketika ini , perkara paling mengejutkan adalah jumlah harga makanan kami adalah
RM300 lebih. Seorang perlu bayar RM16. Jadi kenangan malam itu mebuatkan kami
melabel tomyam yang kami makan ‘Tomyam300’. Selesai makan , kami terus ke
tempat bas Navy turunkan kami siang tadi dan pulang van sewa. Kemudian pulang
ke kapal dengan selamat.
9 Mac 2019
Wakie-wakie.
Rutin pagi seperti biasa. Aktiviti pagi kami adalah melakukan senaman pagi. Selepas
sarapan pagi sekitar jam 8:30 pagi kami bertolak ke Pantai Chenang untuk
aktiviti zumba di tempat awam dan rakaman muzik video untuk kenangan Voyage
siri 385/19. Apabila dengar sahaja aktiviti zumba. Memang paling menyeronokkan
kerana boleh menari moden dengan rancak walaupun kurang ingat step yang betul
ikut Instructor. Ada banyak sangat lagu yang kami guna untuk berzumba. Daripada
awal sampai di pantai Chenang sampai jam 12 tengahri aktiviti kami hanya zumba
di tempat awam. Ramai pelancong di situ yang menyaksikannya. Ada juga pelancong
luar negara yang siap merekod tarian kami juga turut serta menari bersama kami.
Sangat menyeronokkan.
Jam
12 tengahari kami bergerak pulang ke kapal. Tiba di kapal kami terus
bersiap-siap mandi dan bersihkan diri. Jika ikutkan jadual , kami sepatutnya
diberi pelepasan untuk keluar berjalan-jalan di Langkawi. Tapi kami sepakat
untuk tidak keluar pada hari itu kerana kami mahu masa untuk aktiviti bebas di
kapal. Ada juga yang menggunakan masa ini untuk belajar lebih lagi mengenali
tali dan barang. Ada juga yang menggunakan masa ini untuk berehat secukupnya.
Ada juga yang bermain seperti chess , carom , PUBG , game ABC dan sebagainya.
Ada juga yang menyiapkan logo , moto , dan war cry kumpulan. Aktiviti bebas ini
sehingga malam. Pada malam itu tiada night duty.
10 Mac 2019
Wakie-wakie
seperti biasa. Aktiviti senaman pagi. Jam 10 pagi , kami semua bersiap-siap dan
bertolak ke Air Terjun Telaga Tujuh untuk mendaki sehingga ke puncak. Setibanya
kami di sana, kami lakukan warm-up dahulu. Selesai warm-up, kami ada sesi
bergambar dan membuat ‘boomerang’ bersama crew kapal yang mengikuti aktivti
mendaki. Ketika ini , mendaki bukan laluan tanah di hutan , tetapi menggunakan
tangga yang mempunyai 300 lebih anak tangga. Jika bukan kerana motivasi dan
suntikan semangat daripada rakan , mahu putus asa di awal pendakian kerana
track bukit itu sangat pacak. Memerlukan kekuatan mental dan fizikal yang
sangat kuat. Apabila tiba di puncak , kami dapat lihat Cable Car daripada jauh
dan lautan yang luas terbentang lagi indah. Kami luangkan masa yang lama di
puncak santai-santai. Pendakian sehingga ke puncak mengambil masa lebih kurang
1 jam. Jam 12.30tengahri kami memulakan pergerakan turun. Apabila turun
mengambil masa sekejap sahaja berbanding pendakian ke puncak. Tiba di kaki air
terjun telaga tujuh , kami santai-santai lagi sehingga bas Navy sampai untuk
pergerakan pulang ke kapal. Sampai di kapal , kami diberi masa untuk
bersiap-siap kerana diberi pelepasan lagi untuk keluar ‘outing’ di sekitar
Langkawi. Kami dilepaskan dan mesti pulang ke kapal sebelum jam 11 malam.
Pada
hari itu , kami diturunkan di HIG complex iaitu Haji Ismail Group shopping
complex. Di situ , kami semua shopping chocolate banyak sangat. Sampai penuh
bonet kereta. Jam 4 petang. Ada yang pulang awal ke kapal dan ada yang teruskan
bersiar-siar. Saya pulang ke kapal dan berpeluang memancing bersama rakan KLD.
Hobi dia memang memancing dan dia sempat mengajar saya cara-cara memancing.
Ketika itu kami hanya memancing di tepi jeti. Saya hanya cari kan umpan iaitu
ikan-ikan kecil untuk dia. Sempat juga saya dapat dan lihat ikan duri untuk
pertama kalinya. Rakan saya mengatakan bahawa ikan itu beracun durinya dan
sangat berbahaya jadi terus dibuang semula ikan itu ke laut.
Menjelang
malam , kami melakukan aktiviti bebas lagi sesama kami. Ada yang bermain chess
, carom , bersembang dan memancing serta tidur berehat.
Sehingga
jam 11:30 malam. Selepas itu lampu di bahagian deck tengah dimatikan menandakan
waktu tidur. Tetapi tak tidur juga , berborak sampai rasa mengantuk.
11 Mac 2019
Wakie-wakie.
Hari terakhir kami di pelabuhan Langkawi. Jam 7 pagi kami lakukan senaman pagi
dan warm-up kerana akan ada perlawanan persahabatan antara pasukan crew kapal
dan trainees. Kami berlawan permainan bola tampar dan futsal sahaja. Untuk bola
tampar , pasukan trainee lelaki telah memenanginya dan untuk trainee wanita
awal-awal sudah kalah lawan dengan team crew kapal lelaki. Untuk futsal , team
crew kapal telah memenanginya berlawan dengan team campuran trainee. Saya
ketika itu hanya mampu menjadi ketua untuk team sorak. Pada mulanya saya agak
janggal untuk mulakan sorakan tetapi mendapat sokongan daripada team yang
menyaksikan perlawanan pada ketika itu. Saya agak bangga pada ketika itu
apabila tepuk sorak yang saya buat ketika itu menjadi tersemat di minda dan
hati mereka. Hanya guna dua jenis tepuk sorak ketika itu iaitu :
1) G double O D J O B . Goodjob
goodjob goodjob.
2) it’s ok it’s alright , come
on baby fight fight fight.
Pada
ketika itu tidak tahu kenapa saya rasa yakin untuk bersorak walaupun team saya
sudah penat untuk sahut. Team crew kapal sungguh rasa tercabar kerana mereka
tiada team sorak. Tapi seronok sangat ketika itu kerana perlawanan itu pun
sekadar suka-suka antara anak-anak kapal. Habis kesemua perlawanan sekitar jam
12 tengahri , kami pulang ke kapal dan terus membuat persiapan untuk berlayar.
Jam 12.30tengahari air sudah pun ditutup dan dilarang untuk mandi kerana perlu
berjimat air. Semua anak kapal perlu memakai baju rasmi perlayaran KLD Tunas
Samudera.
Jam
1 tengahari , kapal bersedia untuk berlayar. Tali-tali kapal dilepaskan dengan
bantuan pegawai TLDM yang bertugas di Jeti Langkawi. Seperti biasa , prosedur
apabila hendak berlayar , kesemua anak kapal perlu berdiri sedia di sekeliling
Upper Deck dan memberikan tanda hormat pada pegawai-pegawai TLDM berdekatan
dengan kapal. Akan ada anak kapal meniupkan wisel ‘piping’ untuk berkomunikasi
dengan kapal menandakan kapal hendak berlayar. Selesai semua proses naikkan
sauh , naikkan tali , gulung tali , kapal bergerak dan teruskan perlayaran ke
Pulau Beras Basah.
Perjalanan
ke Pulau Beras Basah memakan masa sekitar 2jam. Kami tiba di sana sekitar jam 3
petang. Tiba di sana , anak kapal perlu menjatuhkan sauh kerana akan tidur
semalam di Pulau Beras Basah. Selepas itu kami semua diminta untuk bersedia
untuk aktiviti ‘Water Confident’. Jam 4 petang aktiviti dimulakan dengan
terjunan daripada beberapa anak kapal (PTI) yang terjun daripada layar Course
ke laut. Selepas itu baru lah semua trainees terjun daripada bahagian ‘Boss
Pride’ ke laut. Semua trainees perlu memakai Life Jacket jika rasa tidak yakin
dan tidak pandai berenang.
Kenangan
ketika ini adalah untuk pertama kalinya saya yakin untuk terjun ke laut tanpa
Life Jacket. Terjunan pertama saya tidak yakin. Saya memakai Life Jacket dan
mengambil masa juga untuk terjun kerana takut nampak tinggi sangat jarak dari
Boss Pride ke laut. Kemudian saya terus terjun dengan menutup mata. Apabila dah
terjun , saya rasa sangat seronok dan tidak puas kerana memakai life jacket.
Saya lihat ada perempuan yang berani terjun tanpa life jacket , kenapa tidak
saya ? jadi , saya minta izin tuan untuk terjun sekali lagi tanpa memakai life
jacket. Pada ketika itu seronok memang rasa seronok tetapi debaran itu hanya
Allah sahaja yang tahu kerana pertama kali terjun tanpa life jacket dan
kemahiran berenang cuma tahap asas. Tapi saya beranikan juga terjun dan
akhirnya ya , sangat seronok dan pengalaman yang tidak boleh dilupakan. Selepas
terjun , crew kapal akan bantu untuk apungkan diri di dalam air laut. Jadi
masih rasa selamat apabila ada crew kapal yang memastikan keselamatan kita
terjamin.
Selepas
selesai semua anak kapal melakukan terjunan, kami semua dibawa menaiki Gemini
Boat ke tepian pantai Pulau Beras Basah. Pada ketika ini suatu perkara yang
menghiburkan hati saya adalah , ada seorang rakan KLD Chinese. Dia sanggup ke
galley(dapur) ambil roti banyak-banyak untuk beri ikan makan. Dia ambil roti
sorok-sorok kerana dia takut tuan tak bagi bawa , dia sanggup sorokkan roti itu
di dalam baju , di dalam poket. Akhir sekali ada seorang tuan nampak dan tuan
itu tidak marah pun malah digelakkan. Saya juga turut terhibur ketika itu. Kami
antara peserta terakhir naik Gemini Boat untuk ke tepian pantai pulau. Sampai
di jeti , kami beri ikan makan. Agak menggelikan tetapi rasa dia seronok
apabila jari dan tapak tangan digigit oleh anak-anak ikan di situ. Selesai beri
ikan makan , kami terus ke tepian pantai dan bebas bermandi manda. Sempat juga
kami sesi bergambar dan sesi berzumba. Sehingga jam 6:30 petang kami
beraktiviti air , kami pulang ke kapal semula menaiki Gemini Boat. Pada ketika
itu kesian saya lihat mereka yang kakinya terkena duri landak laut. Ia bahaya
dan boleh bernanah jika tidak dikeluarkan durinya. Kami terus bilas badan tukar
pakaian dan bersiap-siap untuk solat. Kami tidak dibenarkan mandi walaupun
badan sudah terkena air masin kerana perlu jimat air. Jika berlayar , tak mandi
dan badan melekit itu biasa. Kena pandai survive jaga penampilan diri walupun
tak mandi. Pakai sahaja lah minyak wangi banyak-banyak.
Malam
itu , aktiviti kami adalah pembentangan moto , logo dan War cry kepada
juri-juri pertandingan mencipta moto , logo dan War cry. Saya dan Azahari
adalah sama kumpulan iaitu kumpulan Awasan Putih. Pertandingan ini telah
dimenangi oleh kumpulan Awasan Merah. Selesai acara perbentangan itu sehingga
jam 12 malam. Kami dibenarkan untuk tidur. Akan bertukar-tukar ikut giliran
untuk Night Duty.
12 Mac 2019
Wakie-wakie.
Aktivti zumba pagi. Jam 8 pagi , crew kapal menaikkan sauh dan kapal meneruskan
pergerakan perlayaran ke Pulau Pangkor pula.
Dalam
perlayaran , berlangsungnya pertandingan ikatan tali. Pertandingan ini antara
kumpulan awasan tetapi secara individu. Pertandingan ikatan tali telah
dimenangi oleh kumpulan awasan putih. Selesai itu, kami makan tengahari dan
solat.
Pada
belah petang pula ada pertandingan Membuka dan Menggulung Layar. Pertandingan
ini dimenangi oleh kumpulan Awasan Biru.
Pada
belah malam pula , aktiviti ‘General Drill’. Ia adalah aktiviti mencari barang
yang tidak terlibat dengan kapal. Aktiviti adalah sekadar suka ria antara kami.
Contohnya perlu mencari duit 5sen sebanyak 3 keping , mencari uban 7 helai , mencari
petugas kapal , mencari crew yang ada rokok daun , mencari kasut jenama Adidas
yang bertali merah , mencari kasut berwarna merah pink hijau. Akhir sekali ,
setiap awasan perlu memilih seorang ahli dan pakaikan costume hero movie serta
lakonkan aksi yang ada dalam movie itu. Kumpulan saya dan Azahari iaitu Awasan
Putih telah memilih seorang ahli kami yang indian boy untuk menjadi watak movie
‘Wakanda’ dan tidak sia-sia. Kami menang pertandingan ini. Hero-hero yang
mewakili setiap kumpulan awasan sangat menghiburkan malam kami dengan aksi dan
lakonan lucu mereka. Selesai aktiviti itu sehingga jam 11 malam , Duty and Pipe
Down. Giliran Night Duty mengikut giliran awasan. Kapal telah berlabuh di
perairan Pulau Pangkor pada jam 2pagi.
13 Mac 2019
Wakie-wakie.
Aktiviti pagi dan sarapan.
‘Happy
Hour’. Semua anak kapal perlu bersihkan kapal , kemas mass dan susun semua
peralatan dalam kapal dengan cantik.
Selesai
itu , aktiviti Maning Yardam pula iaitu memanjat layar. Kami diberi peluang
untuk memanjat layar sehingga layar Top Gallant. Rat line paling tinggi diberi
pada seorang peserta perempuan dari awasan merah dan seorang peserta lelaki
awasan merah. Layar Top Sail pula diberi pada Awasan Biru dan Layar Course pula
diberi pada Awasan Putih.
Pada
petang , kami diberi kelas untuk kenal barang dan tali lagi. Ada juga yang
diberi peluang untuk berehat dan berbincang untuk persiapan untuk Majlis Makan
Malam Akrab.
Menjelang
malam , aktiviti pertandingan Mengenal Barang dan Tali. Kami perlu mencari
barang dan tali, tunjuk barang yang diminta kepada juri. Pertandingan ini
dimenangi oleh kumpulan Awasan Putih.
Jam
11 malam ‘Duty and Pipe Down’. Waktu tidur tetapi tidak semua peserta terus
masuk tidur. Peserta diberi peluang untuk menambahbaik War Cry kumpulan dan
berfikir tentang persembahan yang mewakili awasan pada Malam Akrab nanti.
14 Mac 2019
Kapal
tiba dan berlabuh di perairan Lumut. Wakie-wakie. Aktiviti senaman pagi dan
sarapan.
Aktiviti
Maning Yardam. Memanjat layar lagi mengikut susunan semalam. Sesi bergambar.
Selesai aktiviti itu , kami ada pertandingan “Bosun Call”. Pertandingan ini
dimenangi oleh kumpulan Awasan Merah.
Pada
petang , kami diberi masa untuk membuat persiapan untuk Malam Akrab. Kami
berlatih tarian untuk persembahan kesemua peserta Voyage 385/19. Berlatih
persembahan daripada setiap awasan masing-masing dan membuat persiapan backdrop
untuk majlis Malam Akrab yang akan diadakan pada malam 14hari bulan itu.
Jam
7 malam kami diberi masa untuk bersiap dan berdandan untuk Majlis Malam Akrab
itu. Tema Malam Akrab untuk Voyage 385/19 adalah ‘Biru’. Kesemua crew dan
trainee perlu memakai pakaian yang bertemakan biru. Majlis ini diadakan bagi
meraikan malam terakhir pelayaran di atas kapal. Majlis ini merapatkan lagi
hubungan antara crew dan trainee dan membuatkan kesemua trainee rasa tidak mahu
pulang. Sedih kerana keesokannya adalah hari terakhir berada di kapal.
Pada
Majlis Malam Akrab ini sepenuhnya diatur oleh peserta Voyage 385/19. Majlis ini
dirasmikan oleh KDR MOHAMAD NOR BIN OTHMAN TLDM. Majlis bermula jam 8:30 malam.
Dimulakan dengan pembentukan kumpulan untuk game. Setiap kumpulan terdiri
daripada crew dan trainee bercampur. Ada 5 kumpulan dan satu kumpulan ada lebih
kurang 7 hingga 10 orang. Selesai terbentuk kumpulan , persembahan dimulakan
dengan persembahan Awasan Biru.
Selepas
itu ada game antara kumpulan. Banyak game yang telah diadakan hasil idea oleh
trainees. Dilakukan selang-seli dengan persembahan oleh setiap awasan. Game
yang diketuai oleh saya (Suria) adalah game ‘Uji Deria Anda’. Game ini , saya
menyediakan 6 jenis bahan yang boleh dirasa menggunakan lidah dan peserta yang
rasa bahan tersebut perlu memberikan jawapan kepada saya apakah nama bagi bahan
itu. Game kedua yang saya kawal adalah game “Radio Rosak”. Game ini adalah game
yang terakhir pada malam itu.
Game ini memerlukan kesemua ahli kumpulan untuk
sertai. Mereka perlu membuat barisan dan menghadap arah berlawan dengan orang
pertama. Saya akan memberikan gaya atau pergerakan pada orang pertama dan orang
pertama perlu sampaikan pergerakan itu pada orang kedua dan orang kedua perlu
sampaikan pada orang seterusnya sehingga lah sampai ke orang yang terakhir.
Sampai pada orang terakhir , dia perlu tunjukkan pada saya apakah pergerakan
yang dia dapat. Pada game ini , saya berjaya membuatkan semua orang terhibur
sangat kerana kesemua crew dan trainee membuat gaya yang menghiburkan walaupun
gaya yang saya sampaikan pada orang pertama adalah lain dengan orang terakhir
tunjuk pada saya. tidak ada satu kumpulan pun yang berjaya menang untuk game
ini. Semua radio rosak.
Selepas
itu , ada persembahan tarian moden daripada crew kapal. Dan selepas itu ,
persembahan tarian juga daripada kesemua peserta Voyage 385/19. Habis tarian.
Terdapat aktiviti yang diketuai oleh crew kapal. Tidak pasti apa nama aktiviti
itu tetapi aktiviti itu sangat seronok dan sehingga habis basah baju penuh
dengan peluh sahaja. Akan terdapat 2 orang pegang kayu , seorang akan nyanyikan
lagu yang ada lirik ‘hey jalan daaa’ dan ‘patah balik’. 2 orang yang pegang
kayu itu akan rendahkan kayu sedikit demi sedikit sehingga lagu habis. Lagu itu
sangat lama. Bermulanya lagu, kesemua peserta dan crew perlu menari-nari
melepasi kayu yang dipegang oleh 2 orang crew tadi. Apabila lirik ‘jalan daa’ ,
kesemua orang perlu teruskan menari kedepan dan lepasi kayu. Apabila lirik
‘patah balik’ , semua orang perlu patah balik sambil menari dan jika bertembung
dengan kayu perlu melepasi kayu itu seperti gaya ‘back flip’. Aktiviti itu juga
sangat memberi kesan pada kami semua kerana sedih untuk pulang.
Penutup
majlis dihabiskan dengan karaoke sehingga jam 2:30 pagi. Selepas itu kesemua
crew dan trainee perlu kemas dan bersihkan persekitaran kapal. Basuh kesemua
bekas makanan. Buang sampah dan sebagainya. Malam terakhir kami rasa seperti
tak mahu tidur. Kami habiskan masa berborak sakan sehingga lah masing-masing
terlena. Itulah malam terakhir kami di atas kapal. Malam terakhir tidur di
Upper Deck , bawah layar dan langit malam serta angin malam yang sayup.
15 Mac 2019
Wakie-wakie.
Aktiviti pagi terus pada Manning Yardam. Memanjat layar sehingga ke layar Top
Gallant mengikut susunan yang sudah di atur 2 hari lepas. Setelah kesemua
peserta sudah bersedia dan berada di atas layar dengan baik , kapal memulakan
pelayaran untuk terus memasuki pelabuhan Lumut. Semua peserta berada di atas
layar sambil kapal berlayar memasuki pelabuhan. Agak gerun tetapi seronok
kerana di situ kita dapat menyaksikan pergerakan kapal dari sudut pandangan
atas. Semua perlu berdiri sedia walaupun berada di atas layar untuk memberi
tanda hormat kepada kapal-kapal dan anggota TLDM yang berada di pelabuhan. Jam
9 pagi kapal sudah memasuki pelabuhan dengan baik. Semua peserta diarahkan
turun daripada layar dan dengan pantas memasang ‘Awning’.
Selesai memasang
Awning , kami diberi taklimat untuk majlis penutup dan penyampaian sijil. Jam
10pagi majlis penutup bermula dan dirasmikan oleh KDR MOHAMAD NOR BIN OTHMAN
TLDM selaku Ketua Memerintah Kapal Layar Diraja Tunas Samudera. Sedikit ucapan
daripada Tuan CO dan seterusnya acara penyampaian sijil penyertaan kepada semua
peserta. Selesai penyampaian sijil untuk kesemua peserta , penyampaian pingat
pusingan pula untuk pertandingan-pertandingan yang diadakan sepanjang
perlayaran. Serta penyampaian sijil untuk peserta yang mendapat anugerah
peserta terbaik lelaki dan perempuan. Selesai majlis penutup. Sesi bergambar.
Happy
Hour. Sesi mencuci kapal walaupun dah nak balik. Semua peserta dan crew kapal
perlu cuci deck , kilatkan ‘Twin Bollet’ , kemas mass , cuci toilet mass dan
kemaskan barang-barang yang perlu. Sambil itu , semua peserta perlu kemaskan
barangan dan kumpul di deck tengah sebelum dilepaskan untuk pulang. Selesai
semua , kesemua peserta dilepaskan untuk pulang dan menandakan berakhirnya Program
Jati Diri Kapal Layar Diraja Tunas Samudera Voyage 385/19. Selain sijil
penyertaan , semua peserta juga diberikan sekeping gambar sebagai tanda
kenangan.
Catatan : Jumpa lagi dalam KLD Tunas Samudera akan datang jika diberikan peluang. Penulisan pengalaman - pengalaman lepas juga bolehg dibaca menerusi pautan ini :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)