'Peluang Tidak Datang Setiap Tahun'
Oleh Abdul Razak Abdul Rahim, KLD Tunas Samudera Voyage 476/24
Assalamualaikum
dan Selamat Sejahtera semua, saya Abdul Razak Bin Abdul Rahim merupakan anak
jati Felda Pemanis, Segamat, Johor. Saya juga merupakan salah seorang daripada
24 orang pelatih yang mendapat peluang mengikuti program pelayaran KLD Tunas
Samudera pada kali ini. Kini, saya berumur 19 tahun juga merupakan pelajar
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam program Sarjana Muda Sains (Sains Sekitaran). Saya merupakan lepasan Sains Hayat, Kolej Matrikulasi Johor (KMJ).
Saya
merupakan salah seorang belia yang bergiat aktif dalam Persatuan Belia G2 Felda
Pemanis. Persatuan ini banyak memberikan jasa pada pembangunan hidup dan
pencapaian diri saya. Saya telah mencapai Tahap Emas dalam ARPRM (Anugerah
Remaja Perdana Rakan Muda) @ The Duke of Edinburgh International Awards.
Saya telah memohon program KLD
Tunas Samudera ini di bawah nama Persatuan Belia G2 Felda Pemanis ini. Saya
merupakan aktivitis kelima dari Persatuan Belia G2 Felda Pemanis yang menyertai
KLD Tunas Samudera ini.
v Sejarah Kapal Layar Diraja Tunas
Samudera
KLD Tunas
Samudera (KLD merupakan singkatan kepada Kapal Layar Diraja) merupakan sebuah
kapal latihan milik Tentera Laut Diraja Malaysia.
Tunas Samudera telah dibina pada Disember 1988 di limbungan Brooke Yacth, Lowestoft United Kingdom. Ia kemudian dilancarkan pada bulan Ogos 1989 dan ditauliahkan pada ke dalam perkhidmatan TLDM pada bulan Oktober 1989.
Peranan utama KLD Tunas Samudera adalah sebagai satu platfom bagi memberi asas-asas pengendalian kapal dan pelayaran.
KLD Tunas
Samudera merupakan schooner bertiang layar dua, atau brigantine. KLD Tunas
Samudera dibina oleh Brooke Yachts di Lowestoft, United Kingdom. Ia mula dibina
pada tahun 1988, dilancarkan pada tahun 1989, dan dinamakan oleh Elizabeth II
dan Yang di-Pertuan Agong.
KLD Tunas Samudera merupakan kapal latihan perlayaran Tentera Laut Diraja Malaysia.
Program KLD Tunas Samudera Voyage 476/24 (Lumut – P.Pangkor – Lumut) ini merupakan program kerjasama di antara Kementerian Belia dan Sukan Malaysia dan juga Tentera laut Diraja Malaysia (TLDM). Program ini telah dilaksanakan pada 13-25 Ogos 2024.
Kapal Layar Diraja Tunas Samudera merupakan satu-satunya kapal layar yang ada di Malaysia. Kapal layar latihan ini diwujudkan bertujuan untuk memberi peluang kepada para belia dan beliawanis negara mengikuti latihan pelayaran dan belajar kemahiran asas berkaitan pelayaran , mengenali dan menghayati serba sedikit tentang warisan maritim di samping menimba pengetahuan tentang kapal dan sebagainya.
Program ini juga
bertujuan meningkatkan kualiti kepimpinan belia , disiplin dalam diri belia
serta sifat ukhuwah yang sejahtera di kalangan belia. Pendedahan kepada ilmu
pelayaran seperti navigasi, kaji cuaca dan ilmu kelautan yang diberikan melalui
program ini seterusnya akan melahirkan belia dan beliawanis yang berketrampilan
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
v Kem Pra-Pelayaran (13 – 15 Ogos 2024)
13 Ogos
2024
§ Seramai 24 orang hari ini melapor diri untuk memulakan Program Jatidiri Kapal Layar DiRaja (KLD) Tunas Samudera Voyage 476/24 (Skim Belia). Dari jumlah itu, 13 orang melapor diri di Kementerian Belia dan Sukan Malaysia manakala 11 orang lagi di Jabatan Belia dan Sukan Negeri Perak.
§ Seramai 24 orang hari ini melapor diri untuk memulakan Program Jatidiri Kapal Layar DiRaja (KLD) Tunas Samudera Voyage 476/24 (Skim Belia). Dari jumlah itu, 13 orang melapor diri di Kementerian Belia dan Sukan Malaysia manakala 11 orang lagi di Jabatan Belia dan Sukan Negeri Perak.
§ Larian pagi dan sarapan pagi
§ Solat Subuh berjemaah, persiapan diri dan sarapan pagi
Aktiviti Pelayaran: Membangun Kemahiran dan Kesedaran di Laut
Pelayaran bukan sekadar tentang mengemudikan kapal; ia melibatkan pelbagai kemahiran dan pengetahuan yang penting untuk keselamatan dan kejayaan di laut. Dalam blog ini, kita akan meneroka beberapa aktiviti yang telah dilaksanakan dalam latihan pelayaran, yang akan membantu setiap pelayar menjadi lebih mahir dan berpengetahuan.
Aktiviti ini bermula dengan sesi pengenalan yang mendalam tentang barang dan bahagian kapal. Para peserta diajar mengenai setiap komponen kapal, dari struktur asas hingga alat navigasi. Melalui demonstrasi praktikal, mereka dapat melihat bagaimana setiap bahagian berfungsi dan saling berinteraksi. Pengetahuan ini adalah asas untuk memahami cara mengendalikan kapal dengan berkesan.
2. Mengenali Jenis Layar
Salah satu aktiviti menarik adalah mengenali pelbagai jenis laysar yang digunakan dalam pelayaran. Peserta diajar tentang layar segi tiga dan segi empat, seperti jibsail,foresail,main staysail dan top galenstaytail. Mereka berpeluang untuk mengendalikan layar ini secara langsung, mempelajari cara mengatur dan mengawal layar mengikut keadaan angin. Aktiviti ini memberikan mereka pemahaman yang lebih baik tentang fungsi setiap layar dalam pelayaran.
3. Arah Kapal: Port dan Starboard
Dalam sesi ini, para peserta diajar tentang arah kapal, di mana port merujuk kepada sisi kiri dan starboard adalah sisi kanan. Melalui permainan interaktif, mereka dilatih untuk mengenal pasti arah dengan cepat dan tepat, penting untuk navigasi dan komunikasi yang jelas di atas kapal.
4. Jenis Tali Layar
Mengetahui pelbagai jenis tali layar adalah kemahiran kritikal. Aktiviti ini memberikan pendedahan kepada tali seperti port sheet, starboard sheet, dan furling line. Peserta diajar cara menggunakan tali-tali ini secara praktikal, membantu mereka memahami kepentingannya dalam mengendalikan layar.
Mengetahui pelbagai jenis tali layar adalah kemahiran kritikal. Aktiviti ini memberikan pendedahan kepada tali seperti port sheet, starboard sheet, dan furling line. Peserta diajar cara menggunakan tali-tali ini secara praktikal, membantu mereka memahami kepentingannya dalam mengendalikan layar.
5. MKMA: Mengawal Kerosakan dan Mengawal Api
Keselamatan adalah aspek utama dalam pelayaran. Latihan MKMA (Mengawal Kerosakan dan Mengawal Api) melibatkan simulasi kecemasan, di mana peserta belajar cara mengendalikan kebakaran dan kerosakan kapal. Latihan ini memberikan mereka keyakinan dan kemahiran untuk bertindak pantas dalam situasi berbahaya.
6. Latihan Dalam Kumpulan
Satu lagi aktiviti menarik adalah latihan dalam kumpulan. Peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan, masing-masing dengan nama, logo, dan sorakan tersendiri. Aktiviti ini bukan sahaja membina semangat berpasukan tetapi juga menggalakkan kerjasama dan komunikasi yang baik antara peserta.
7. Belajar Life Raft (Rakit Keselamatan)
Dalam sesi ini, peserta diajar tentang penggunaan rakit keselamatan. Mereka dilatih untuk mengendalikan rakit dengan betul dan belajar langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil semasa kecemasan. Pengetahuan ini adalah penting untuk memastikan keselamatan mereka jika berlaku situasi tidak diingini di laut.
8. Belajar 10 Jenis Ikatan Tali
Menguasai ikatan tali adalah kemahiran asas dalam pelayaran. Aktiviti ini melibatkan pembelajaran 10 jenis ikatan penting, termasuk bowline, figure of eight, dan reef knot. Peserta berlatih mengikat tali secara berulang kali, memastikan mereka dapat melakukannya dengan cekap dalam situasi sebenar.
9. Belajar
Geografi: Cara Plot Kedudukan Kapal dan Cari Kiblat
Pengetahuan geografi adalah kunci dalam navigasi. Dalam sesi ini, peserta diajar cara untuk plot kedudukan kapal di peta dan mencari arah kiblat. Latihan ini memberikan mereka kemahiran untuk menentukan posisi mereka dan merancang perjalanan dengan lebih baik.
Pengetahuan geografi adalah kunci dalam navigasi. Dalam sesi ini, peserta diajar cara untuk plot kedudukan kapal di peta dan mencari arah kiblat. Latihan ini memberikan mereka kemahiran untuk menentukan posisi mereka dan merancang perjalanan dengan lebih baik.
10. Belajar Menyelamatkan Orang Jatuh KapalLatihan menyelamat adalah salah satu aspek paling penting dalam pelayaran. Peserta belajar teknik menyelamatkan orang yang jatuh dari kapal, termasuk cara mengendalikan situasi kecemasan dengan tenang dan berkesan. Pengetahuan ini adalah vital untuk menjaga keselamatan semua kru.
11. Belajar Pertolongan Cemas
Akhirnya, pelajar diberikan latihan pertolongan cemas. Mereka diajar cara memberikan bantuan perubatan awal, yang mungkin menjadi penentu dalam situasi kecemasan. Kemahiran ini bukan sahaja penting di laut, tetapi juga dalam kehidupan seharian.
Kesimpulan
Aktiviti-aktiviti ini bukan sahaja membina kemahiran pelayaran tetapi juga meningkatkan kesedaran keselamatan di laut. Melalui latihan dan pengalaman praktikal, setiap peserta dapat memahami pentingnya pengetahuan dan persediaan dalam menghadapi cabaran pelayaran. Dengan kemahiran yang betul, kita dapat menikmati pengalaman pelayaran dengan lebih yakin dan selamat.
22 Ogos
2024
§ Kami sampai di Pulau Pangkor
§ Aktiviti dalam kumpulan di tepi
pantai Pulau Pangkor
§ Sewa motor beramai-ramai pusing satu
pulau
§ Masjid tempat untuk bersihkan diri
setelah beberapa hari diatas kapal tak mandi.
§ Para peserta tidak melepaskan peluang
untuk memborong coklat.
§ Saya dan beberapa kawan saya membasuh
baju di dobi dan berehat disitu.
§ Awasan saya ditugaskan untuk
menguruskan malam akrab. Saya telah pecahkan kepada beberapa tugas untuk semua
peserta lakukan bersama-sama. Ada yang perlu membeli barangan
perhiasan,membersihkan Kawasan deck tengah,menghias ‘backdrop’ untuk malam
akrab,menyediakan kad jemputan kepada tetamu istimewa seperti CO,Maam dan
sebagainya.
Aktiviti-aktiviti ini bukan sahaja membina kemahiran pelayaran tetapi juga meningkatkan kesedaran keselamatan di laut. Melalui latihan dan pengalaman praktikal, setiap peserta dapat memahami pentingnya pengetahuan dan persediaan dalam menghadapi cabaran pelayaran. Dengan kemahiran yang betul, kita dapat menikmati pengalaman pelayaran dengan lebih yakin dan selamat.
§ Kami sampai di Pulau Pangkor
§ Kami melakukan rutin pagi dengan pembersihan deck dan mengilat tembaga.
§ Persiapan majlis penutup
§ Persiapan untuk balik
Semoga blog ini dapat memberikan gambaran yang jelas tentang aktiviti-aktiviti penting dalam pelayaran!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)