Rabu, 28 Januari 2015

[132] Program Menggapai Pendidikan Ketiga

PENDIDIKAN : Persatuan Belia G2 Felda Pemanis telah melaksanakan Program Menggapai Pendidikan Ketiga dengan kerjasama Pusat Internet 1Malaysia Felda Pemanis Dua (PI1M). Program berlansung pada Jumaat, 23 Januari 2015 di PI1M Felda Pemanis Dua. Seramai 30 orang lepasan SPM 2014 dari Felda Pemanis menyertainya. Ia dibahagikan kepada 3 sidang, bermula dari jam 9.15 pagi. Setiap sidang mengambil masa satu jam.








Sebelum itu, G2 telah membantu adik - adik lepasan SPM 2014 untuk membeli nombor pin UPU secara pukal bagi semua yang akan mengikuti program tersebut.

Program ini dilaksanakan dengan kaedah dan tujuan seperti berikut 
  • Melaksanakan Ujian RIASEC Holland secara online untuk mengetahui kecenderungan minat individu bagi tujuan kerjaya masa hadapan yang boleh dijadikan asas untuk memilih bidang pengajian. 
  •  Mengisi borang UPU Online di bawah Kemeterian Pendidikan Malaysia yang meliputi Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA - aliran akademik) dan Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA - aliran kemahiran dan TEVT - Pendidikan Teknik dan Vokasional). 
  • Memastikan lepasan SPM 2014 dari Pemanis mengisi borang UPU Online dengan betul dan memilih bidang pengajian yang tepat dibantu oleh fasilitator.

Seramai 6 orang fasilitator terdiri dari ahli - ahli G2 yang sedang bercuti semester dari program Ijazah Sarjana Muda membantu memberikan pandangan, memastikan lepasan SPM 2014 mengisi borang dengan betul dan dijadikan sumber rujukan jika ada pertanyaan. Terima kasih diucapkan kepada Saifuddin Bin Mohd Isa (UTeM), Hati Ika (UiTM), Mohd Arifin (UTeM),Cahaya Hidayah (UiTM Pulau Pinang), Mohd Zulkarnain (UM) dan Mohd Firdaus Zainal (UMT). Turut membantu adalah Encik Juan E. Aziz (Pengurus PI1M Pemanis Dua) dan Encik Muhammad Salleh (Penolong Pengurus PI1M). 

Para fasilitator G2 ini memainkan peranan yang besar dalam memberikan bimbingan melanjutkan pelajaran ke tiga sama ada dalam aliran akademik mahupun latihan kemahiran kepada lepasan SPM 2014 menerusi program ini. Terima kasih diucapkan.

# Kami merupakan pelanggan dan kumpulan terakhir PI1M Felda Pemanis Dua hari ini. Selepas tamat program ini tadi, PI1M Felda Pemanis Dua akan ditutup dalam masa sebulan setengah (jangkaan) untuk tujuan renovasi. Terima kasih diucapkan kepada semua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...