Rabu, 14 Jun 2017

[243] 11 / 20 : Aku Budak #MatrikDiHatiku : Program, Kebudayaan dan Perayaan

Azhari boleh dihubungi menerusi laman sosial FacebookInstagram atau email beliau azhariganteng43@gmail.com

11. Episod 11 / 20 : Program, Kebudayaan dan Perayaan\


11/ 20
Aku Budak #MatrikDiHatiku
Program, Kebudayaan dan Perayaan

oleh Azhari Imran

Mari kita cerita tentang kebudayaan. Bercerita tentang kebudayaan, program matrikulasi memupuk semangat perpaduan dan menghormati budaya kaum lain. Di dalam matrik, ia terdiri dari kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain.
Semasa (FUN FEST)
perkataan di belakang saja diterbalikkan .
hehe maknanya berkat.

Jadi, aku ingin bercerita tentang kebudayaan dan perayaan yang dianjurkan di KMJ. Untuk kaum melayu, sambutan hari raya disambut dengan meriah. Sambutan diceriakan dengan persembahan lagu raya oleh pelajar-pelajar. Persembahan ditambah meriah dengan persembahan oleh para pensyarah.
           
Untuk kaum Cina pula, mereka menganjurkan Fun Fest. Festival ini dikendalikan oleh pelajar Cina dan ahli-ahli majlis tertinggi yang lain. Antara aktiviti yang diadakan adalah seperti cabutan bertuah, flip bottle challenge, pingpong ball challenge, photobooth, gerai aneka jualan dan banyak lagi. Keunikan Fun Fest ditambah dengan ruangan untuk mencuba menulis sendiri tulisan cina yang di ajar oleh pelajar Cina.


Saya bergambar semasa sambutan #merdekaraya
Sebagai negara yang merdeka, kita patut berbangga dengan negara kita. Oleh itu, kolej matrikulasi di seluruh negera mempunyai budaya untuk menyambut hari kemerdekaan di kolej masing-masing. Jika anda semua masih ingat, tema “MerdekaRaya” pada tahun 2015 telah menjadi satu keunikan di mana disamping kita menyambut Hari Raya Aidilfitri, kita juga menyambut hari kemerdekaan di mana kita menyanjung wira-wira negara yang telah berkorban demi negara Malaysia yang tercinta.

Semasa (berbuka puasa)
saya ditugaskan untuk menyusun
 dulang sebelum dimasukkan
juadah ke dalamnya
Kebudayaan seterusnya adalah berbuka di masjid sama ada di dalam bulan Ramadhan mahupun bukan. Hal ini merupakan salah satu kerja kursus yang boleh dilaksanakan oleh pelajar dalam semester yang mempunyai subjek Pend. Agama Islam. Selain itu, jika pelajar menganjurkan program berbuka puasa di masjid ini, sedikit sebanyak ia akan membantu rakan - rakan yang ingin berjimat atas faktor kesempitan wang.  Kebaikan program ini adalah ianya akan merapatkan ukhwah dan memahami kesusahan orang lain.

Program di KMJ diteruskan lagi dengan Program Karnival Pendidikan dan Kerjaya. Wakil-wakil dari universiti awam mahupun swasta akan hadir ke kolej matrikulasi bagi mempromosikan universiti-universiti masing-masing untuk pelajar melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah kelak. Para pelajar wajib hadirkan diri bagi mengetahui input-input yang ingin disampaikan agar pelajar dapat membuat pemilihan yang tepat bagi program-program yang ditawarkan oleh pihak universiti. Antara input yang penting yang pelajar akan didedahkan adalah kelayakan pelajar itu sendiri untuk memohon supaya mudah untuk pelajar memilih program yang diminati di peringkat ijazah.
Semasa di (karnival pengajian tinggi).
Pihak universiti memberikan cenderahati
selepas mendengar penerangan ringkas
mengenai universiti tersebut
Pada sesi lepas, KMJ telah mengadakan minggu penghayatan Islam atau lebih dikenali dengan Johor Matriculation College Islamic Festival (JMCIF) . Antara aktiviti dijalankan di dalam festival itu adalah pertandingan nasyid, pertandingan azan, KMJ berselawat, slot ceramah bersama PU Rahmat, dan persembahan istimewa dari kumpulan nasyid UNIC.

Seterusnya adalah merupakan program yang dinamakan Malam Citra Budaya. Program ini dijalankan bertujuan untuk mempersembahkan budaya dari semua kaum. Contohnya seperti kaum Melayu mempersembahkan zapin, Cina pula dengan tarian singa dan India pula dengan  Bharatanatyam . Malam ni khas untuk pelbagai kaum menonjolkan bakat untuk mempersembahkan tarian tradisional mereka. Mereka akan berasa gembira jika kaum lain mengagumi keistimewaan persembahan mereka. Rakan-rakan dari kaum lain akan bersorak dan menyokong tanpa mengira kaum. Program ini bagus dijalankan untuk memupuk semangat perpaduan kaum antara pelajar matrikulasi.

Gambar praktikum L2S3

Gambar candid semada saya praktikum MS18 

Kami mencipta polaroid
selepas majlis makan malam blok
bertemakan black gold masquerade
 dan black and white
Sebelum terlupa, budaya di matrikulasi berikutnya adalah bergambar dalam praktikum. Sesiapa yang ingin mencipta kenangan, mereka membeli set album dan gambar untuk mengabadikan kenangan itu. Semua kelihatan segak dan cantic. Ada kelas mengikut tema warna, ada memakai baju batik, dan lebih vogue lagi ada yang memakai labcoat untuk bergambar. Haa best kan? Bukan selalu. Huhuhu

Acara akhir sekali di matrikulasi adalah makan malam perdana. Acara ini menghimpunkan semua penghuni kolej kediaman yang ingin rasa makan mewah seperti di hotel. Ini bagi menghargai para pelajar dan felo dalam menjaga keharmonian blok-blok kediaman sepanjang satu sesi pembelajaran di kolej matrikulasi. Aktiviti ini diserikan lagi dengan setiap blok kediaman menetapkan tema untuk para penghuni memakai pakaian pada malam itu. Kewujudan diva-diva akan terserlah pada malam itu.

Bersambung ke Episod 12.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...