Isnin, 16 Februari 2015

[136 : G2] Pertandingan Zapin Johor Terbuka Segamat 2015


Pertandingan Pertandingan Zapin Melayu Johor Terbuka Segamat 2015 sempena Karnival Kesihatan, Kebudayaan dan Sukan  telah diadakan pada Sabtu, 14 Februari 2015 di Dataran Segamat. Pertandingan Akhir ini dilakukan pada sebelah malam setelah tamat Saringan Awal pada sebelah petang. Zapin Seri Manis 2 memberanikan diri memasuki pertandingan ini yang berkonsepkan zapin asli Melayu Johor (dari senarai 14 jenis zapin Johor) dengan irama yang juga asli. Kami membawakan Zapin Kores - Tanjung Labuh dengan rentak lagu Bunga Hutan. Ia adalah hasil koreografi dan latihan oleh Fauzaien Norhani, Mohd Firdaus Zainal dan Azliyana Jamal. Lapan orang artis budaya Seri Manis Dua, empat lelaki dan empat perempuan bersama - sama menjayakan persembahan untuk pertandingan ini.



Tewas di Peringkat Akhir di hadapan ribuan penonton Dataran Segamat, namun ia satu pengalaman dan pembelajaran zapin yang cukup besar dan bermakna kepada artis budaya zapin. Terima kasih kepada semua yang memberikan sokongan dan membantu dalam meneruskan kesinambungan seni budaya Melayu Johor.

Melangkah ke peringkat akhir adalah sesuatu yang tidak terfikirkan. Walaupun tiada rezeki di situ, namun pengalaman melepasi saringan dan 6 kali mempersembahkan zapin dalam sehari adalah sesuatu yang mengujakan untuk Zapin Seri Manis 2. Terima kasih kepada penganjur, barisan jurulatih yang sungguh dedikasi mengkoreografkan dalam masa dua hari dengan terpaksa mematuhi hukum dan peraturan Zapin Melayu Johor dari 14 jenis zapin Johor : Fauzaien Norhani, Mohd Firdaus Zainal dan Azliyana Jamal. Anda memang superb. 

Terima kasih kepada adik - adik penyambung legasi seni budaya zapin Johor : Hamka Arshad, Irfan, Aiman Danial, Faizal Sajat, Faieza Hashim, Norwahidah Abdullah, Aina Azizan dan Shuhadah. Juga untuk yang lain : Syikin Basri, Shahira Paiman, Akhmal Hafizi dan Aiman Hakimi. Melepasai penjurian lisan di atas pentas, menari zapin spontan beramai - ramai, bersama jurulatih dan banyak lagi. Semua ini tidak pernah berlaku sebelum ini kepada mereka. Satu lonjakan yang besar. Terima kasih kepada semua keluarga ahli zapin yang hadi memberikan sokongan, juga kepada rakan - rakan yang hadir memenuhi Dataran Segamat. Sukar untuk menembusi stigma pemikiran mengenai seni budaya asli. Sesuatu yang menjangkaui sehingga nilai falsafah, ketika remaja hari ini disogok dengan peperangan nilai luar yang bertubi - tubi. 

Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih

# Gambar - gambar ada di pautan Facebook Belia Felda Pemanis

Berikut adalah dua video klip persembahan dari Seri Manis Dua. Pertama pada peringkat Saringan Awal manakala yang kedua adalah pada Peringkat Akhir.




Ini pula adalah 6 video klip persembahan kumpulan - kumpulan lain yang sempat kami rakam. Maaf, tidak semua kumpulan yang membuat persembahan sempat kami rakam.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...