Khamis, 19 Mac 2015

[140] Konsultasi Pendidikan Ketiga Untuk Lepasan SPM, STPM dan Setaraf

Persatuan Belia G2 Felda Pemanis telah melaksanakan secara intensif Program Konsultasi Pendidikan Ketiga. Program ini menyasarkan kepada kelompok - kelompok berikut :

1. Lepasan SPM 2014
2. Lepasan SPM 2013 dan sebelumnya yang tercicir
3. Lepasan STPM yang hendak ke Program Ijazah
4. Lepasan Matrikulasi yang hendak ke Program Ijazah

Program ini telah diadakan secara kumpulan kecil dan meliputi hampir keseluruhan dari anak - anak Felda Pemanis lahir pda tahun 1997 (Lepasan SPM 2014) dan kumpulan - kumpulan lain. Ia merupakan kesinambungan dari Program Menggapai Pendidikan Ketiga, sebagaimana yang telah dilaksanakan pada awal tahun 2015 yang lalu.

Konsultasi Pendidikan Ketiga diadakan dengan tujuan - tujuan berikut :

1. Menyebarkan maklumat dan perkembangan terbaru dari Karnival Pendidikan negara ke 11 yang dilawati oleh kumpulan dari Persatuan Belia G2 Felda Pemanis.
2. Mengemaskini borang permohonan UPU bersesuaian dengan minat dan keputusan peperiksaan SPM dan STPM yang telah keluar.
3. Membuka halatuju dan menerangkan kepada lepasan peperiksaan mengenai bidang dan program yang mereka boleh ikuti, selaras dengan keputusan peperiksaan dan minat masing - masing.
4. Mempromosi peluang pendidikan ketiga yang ditawarkan oleh Kerajaan sama ada dalam aliran akademik, teknikal, kemahiran atau vokasional.
5. Membantu mengurus permohonan tajaan dan biasiswa, khusus untuk pelajar cemerlang.
6. Membantu mengesahkan dokumen - dokumen bagi tujuan permohonan pendidikan ketiga, biasiswa atau tajaan.
7. Memberi semangat, motivasi dan keyakinan diri kepada remaja lepasan peperiksaan awam untuk terus menimba ilmu sebagai bekalan dan persediaan hari muka yang penuh cabaran.











Konsultasi Pendidikan Ketiga telah diadakan sepanjang bulan Mac 2015 (selepas keputusan SPM dan STPM diumumkan) pada waktu senggang terutamanya sebelah lewat petang dan malam. Kumpulan - kumpulan kecil lepasan peperiksaan telah hadir untuk menyelesaikan urusan - urusan mereka, dibantu oleh fasilitator - fasilitator dari Persatuan Belia G2 Felda Pemanis yang berkelapangan. Secara keseluruhannya, lebih 50 orang lepasan peperiksaan awam 2014 telah ditemui menerusi Konsultasi Pendidikan Ketiga ini.

Persatuan Belia G2 Felda Pemanis mengucapkan selamat maju jaya kepada semua. Doa dan harapan mengiringi setiap usaha dan langkah yang mereka ambil. Bahawa, Allah tidak akan mengecewakan hamba Nya yang berusaha, walau sekecil mana sekalipun. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dialu - alukan untuk memberikan sebarang komen atau maklumbalas. Terima kasih! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...